Kunnostaminen ja ylläpito

Kaptah on pidetty vuosien saatossa varsin hyvässä kunnossa. Minun tietoni veneen vaurioista ja niiden korjaamisesta sekä yleisestä kunnostamisesta rajoittuvat viimeiseen kymmeneen vuoteen.

Minkälaisia remontteja Kaptahille sitten on tehty? Uuden peräsimen Kaptah sai vuonna -96 edellisen pudottua Mikolta ja Santulta Hangon edustalle. Hai-veneen helppo hallittavuus oli mahdollistanut melalla ohjaamisen.

Oikeanpuoleinen rustirauta oli revennyt Tampereen aikoina, ja veneen rautakölikin oli murtunut etuosastaan jossain vaiheessa ilmeisesti kiville ajon seurauksena. Tämä oli paljastunut vasta veneen hankinnan jälkeen. Uudet rustiraudat Kaptah sai vuonna -99 samalla kun vasemmalta puolelta vaihdettiin kylkilautoja. Uusi puuköli- aihio tilattiin veneenveistäjältä Mikon viimeistellessä ja asentaessa sen itse.

90-luvun alkupuolelle toinen hai, tietojeni mukaan, oli ajanut Kaptahin päälle. Tämän seurauksena osa parraslaudasta (perässä oikealla puolella) oli jouduttu uusimaan, samoin kuin vastaavalla kohdalla oleva kylkilautaakin oli jouduttu vaihtamaan



Hain kylkilaudoitus on mäntyä. Kylkilaudat tukeutuvat saarnisiin kaariin, pohjassa on puukölin (liekkö puutäyte oikeampi termi?) alla rautaköli. Parraslaudat ovat mahonkia, tietojeni mukaan ne ovat peräisin 70-luvun alkupuolelta. Tällöin kansimattona oli ollut rimakantta matkiva muovimatto. Perälauta on tammea. Luonnollisesti tämän ikäluokan veneissä on puinen (oregonmäntyinen) masto ja puomi. Haihin olisi tätä nykyä mahdollista asentaa alumiininen puomi ja masto, jolloin veneellä kilpailtaisiin samassa luokassa Hai-2000 veneiden kanssa.
Veneen metalliosat ovat ruostumatonta ja haponkestävää terästä, messinkiä, pronssia ja alkuperäinen peräpeili oli kiinnitetty taotuilla sinkityillä rautanauloilla. Jonkinmoinen materiaalikirjo siis ;-) Kaptahin rimakansi on suojattu perinteiseen tapaan kankaalla. Kangas on taas suojattu useilla kerroksilla Miranolia, nykyisellään pintamaalina on Betolux. Joku kunnon perinteinen öljymaali voisi olla alkydimaalia parempaa kankaalle ja puulle, öljymaalien hankaluutena on vain niiden hidas kovettuminen. Keväällä kun pitäisi veneen kanssa ehtiä monta muutakin asiaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti